AML IV z Lion's Care
Jako doświadczeni specjaliści proponujemy kompleksowe wsparcie w obszarach objętych nowymi przepisami AML. Naszemu profesjonalizmowi zaufało już wielu przedsiębiorców. Bądź następny!
Sprawdź, co cię czeka
Zgodnie z wymaganiami instytucje obowiązane będą musiały przeformułować swoje wewnętrzne procedury z zakresu AML/CFT w celu dostosowania ich do nowego podejścia, które oparte będzie na pogłębionym badaniu ryzyka. To związane będzie także z przyjęciem na siebie zdecydowanie większej odpowiedzialności.
Głównym wyzwaniem dla przedsiębiorców jest nakaz powołania compliance officera, a co najważniejsze - opracowania i wdrożenia procedur anonimowego zgłaszania naruszeń (Whistleblowing). Mają one dać każdemu pracownikowi i kontrahentowi możliwość przekazania Zarządowi lub compliance officerowi informacji o zauważonych nieprawidłowościach za pośrednictwem niezależnego kanału, pozwalającemu zachować anonimowość nadawcy.
Co jeszcze? Konieczne będzie dokonanie analizy ryzyka, identyfikacji klientów, prowadzenia rejestru stosowanych środków bezpieczeństwa, a także wdrożenie restrykcyjnych procedur nawiązywania stosunków gospodarczych z osobami zajmującymi eksponowane stanowiska polityczne.
A to dopiero początek obowiązków…
Czym jest AML IV?
Głównym celem unijnych regulacji przyjętych 20 maja 2015 roku w ramach Dyrektywy oraz Rozporządzenia AML IV, jest wzmocnienie spójności i wiarygodności sektora finansowego. Prawodawca chce to osiągnąć poprzez stworzenie odpowiednich mechanizmów utrudniających wykorzystywanie go do prania pieniędzy (Anti-Money Laundering) lub finansowania terroryzmu (Counter-Financing of Terrorism).
Wszystkie państwa członkowskie na mocy prawa unijnego - jak w przypadku RODO (GDPR) - zobowiązane zostały do wdrożenia ich we własny porządek prawny. I to właśnie się stało. 12 kwietnia 2018 opublikowano w ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Nowe prawo obowiązywać będzie od 13 lipca 2018.
Kogo dotyczy ustawa?
W myśl art. 2 ust. 1 regulacje dotyczą tzw. “instytucji obowiązanych”. Zalicza się do nich:
- banki, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, instytucje finansowe,
- spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (popularne SKOK-i),
- instytucje płatnicze, instytucje pieniądza elektronicznego, biura usług płatniczych, agenci rozliczeniowi, firmy inwestycyjne, banki powiernicze,
- spółki prowadzące rynki regulowane, fundusze inwestycyjne, zakłady ubezpieczeń, przedsiębiorcy prowadzący działalność kantorową (w tym usługi wymiany walut przez internet),
- pośredników nieruchomości,
- w ograniczonym zakresie: notariuszy, adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych,
- przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie tworzenia jednostek organizacyjnych, pełnienia funkcji lub umożliwienia pełnienia funkcji członka zarządu spółki, prowadzenia biura wirtualnego,
- przedsiębiorców w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności w gotówce w wysokości co najmniej 10 000 EUR.
Ze statusu instytucji obowiązanych zostały wyłączone:
domy aukcyjne, antykwariaty, przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż komisową oraz w zakresie obrotu metalami lub kamieniami szlachetnymi i półszlachetnymi (jeżeli nie przekroczyły progu raportowania 10 000 EUR).
Sankcje i kary
Za ich niedopełnienie ustawa przewiduje szereg sankcji, jak choćby cofnięcie koncesji lub zezwolenia na prowadzenie działalności, a nawet wykreślenie z rejestru działalności regulowanej. Nowością jest publikacja w BIP informacji o instytucji obowiązanej, która dopuściła się naruszenia przepisów ustawy oraz zakresie naruszenia.
Wzrosły także kary finansowe. Mogą one sięgać równowartości nawet 5 milionów EUR albo 10% rocznego obrotu danego podmiotu lub grupy (gdy instytucja objęta jest skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym).
W konkretnych przypadkach dopuszczalne są także sankcje karne w postaci grzywny i pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
PRZYGOTUJ SIĘ ODPOWIEDNIO
Audyt - Wdrożenie - Szkolenie - Outsourcing
- Wszechstronna analiza sytuacji instytucji w celu określenia obowiązków wynikających z Ustawy AML i zakresu niezbędnych zmian w wewnętrznych procedurach AML
- Audyt prawny w firmie celem określenia zakresu i sposobu realizacji obowiązku przekazywania informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych
- Opracowanie oraz wdrożenie polityki bezpieczeństwa i wewnętrznych procedur AML
- Standaryzacja dokumentacji zgodnie z RODO
- Wsparcie powdrożeniowe i pomoc przy aktualizacjach prawnych
Przeszkolimy Ciebie i Twoich pracowników w zakresie wszystkich zmian, jakie wprowadza AML IV. Żadne zmiany nie zrobią na Was wrażenia.
- outsourcing IODO i compliance officera
- reprezentowanie instytucji obowiązanych przed organami nadzorczymi
BLOG EKSPERCKI
W Lion's Care mamy dużo do powiedzenia
Czym w firmie zajmuje się Compliance Officer?
Zarządzanie firmą staje się z czasem olbrzymim wyzwaniem. Przedsiębiorca musi znać przepisy prawa, by prowadzić swoją działalność w taki sposób, by dbać o dobre imię swojej marki. Gdy instytucja zaczyna się rozrastać, biznesmen musi trzymać pieczę nad wszelkimi regulacjami. Im jest ich więcej, tym jest…
Dyrektywa AML IV w praktyce
Co mają ze sobą wspólnego pranie brudnych pieniędzy i wspieranie terroryzmu? Wbrew pozorom całkiem sporo. Dlatego 20 maja 2015 roku instytucje unijne przyjęły tzw. Dyrektywę i Rozporządzenie AML IV. Jakie konsekwencje z ich płyną dla polskiego prawa i krajowej gospodarki? Zaraz się dowiesz. GŁÓWNE CELE…
NIE CZEKAJ DO OSTATNIEJ CHWILIUmówmy się na rozmowę lub spotkanie
Lion's Care
"Q22"
00-133 Warszawa,
al. Jana Pawła II 22,
woj. mazowieckie
NIP 799-196-46-70
REGON 142916683