BDO – co oznacza dla Twojej firmy?
24 stycznia 2018 roku Ministerstwo Środowiska uruchomiła BDO. Skrót brzmi dość tajemniczo, ale wszystkim przedsiębiorcom spędza sen z powiek od kilku miesięcy. Czym jest BDO? Co oznacza dla Twojej firmy? Za chwilę się dowiesz.
BDO LEKIEM NA ŚMIECIOWE ZŁO?
BDO to internetowa baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Jej pierwszą funkcjonalnością jest rejestr, do którego muszą wpisać się przedsiębiorcy. Jest on dostępny pod rządowym adresem: www.bdo.mos.gov.pl. Za jego prowadzoną ewidencję odpowiedzialni są Marszałkowie województw.
W bazie będą gromadzone informacje chociażby o wprowadzanych do obiegu produktach w opakowaniach, olejach smarowych, oponach, zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, bateriach czy akumulatorach oraz odpadach z nich powstających. W BDO znajdą się również dane o osiąganych poziomach zbierania, odzysku i recyklingu. Baza będzie też ewidencją odpadów, która zawierać ma pełną informację na temat ich zagospodarowania.
Nikt nie ukrywa, że jest to ogromne wyzwanie informatyczne i logistyczne. Decydując się taki krok, Ministerstwo Środowiska wyraża jednak nadzieję, że cały system pomoże w walce z rozprzestrzeniającą się w zastraszającym tempie w sektorze gospodarki odpadami szarą strefą.
Ma on służyć nie tylko organom administracyjnym czy nawet inspekcji ochrony środowiski. W założeniach ma on także pomagać przedsiębiorcom, choćby poprzez zastąpienie dotychczasowego nakazu uzyskania zezwolenia na transport odpadów. Teraz wystarczyć ma tylko wpis do systemu.
KTO JEST ZOBOWIĄZANY DO BDO?
W myśl ustawy są to wszystkie podmioty zobligowane do prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości z zakresu gospodarki odpadami. Podmioty zostaną wpisane do rejestru przez urzędy marszałkowskie na wniosek (podmioty wymienione w art. 50 ustawy o odpadach) lub z urzędu (podmioty wymienione w art. 51 i 234 ust. 3 ustawy o odpadach). Marszałek województwa, dokonując wpisu do rejestru, nadaje podmiotowi indywidualny numer rejestrowy składający się z 9 cyfr arabskich, generowanych przez system. Jednocześnie utworzone zostaje indywidualne konto w bazie BDO. Następnie Marszałek zawiadamia podmiot pisemnie o nadanym numerze rejestrowym oraz o aktywacji konta tj. identyfikatorze (loginie) i haśle dostępu do tego konta.
Wszystkie potrzebne wnioski BDO znajdziesz tutaj.
Nadany numer podmioty powinny zamieszczać na kartach przekazania i ewidencji odpadów Dodatkowo, podmioty, które są zobowiązane do uiszczania opłaty rejestracyjnej muszą umieszczać ten numer na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością.
Co ważne, wszystkie podmioty, o których mowa w art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach, są obowiązane umieszczać numer rejestrowy na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością.
Jeśli dopiero planujesz rozpocząć swoją działalność gospodarczą, koniecznie zajrzyj do art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach, gdzie sprawdzisz, czy Twoja firma nie powinna być wpisana do rejestru. Jak mówią ust. 2 i ust. 3 tego artykułu – legalną działalność w danym zakresie może prowadzić wyłącznie podmiot wpisany do rejestru.
Z obowiązku uzyskania wpisu do rejestru zwolniono m.in.: podmioty zwolnione z prowadzenia ewidencji odpadów, osoby fizyczne i jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami wykorzystujące odpady na potrzeby własne, a także podmioty nieprofesjonalnie zbierające odpady opakowaniowe i odpady w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych (np.: sklepy zbierające zużyte świetlówki, czy apteki zbierające przeterminowane leki) oraz te, które same transportują wytworzone przez siebie odpady.
Marszałek – w drodze decyzji – może odmówić wpisu do rejestru w przypadkach, które określa art. 62 ustawy o odpadach.
WAŻNE TERMINY
Wszystkie podmioty objęte obowiązkiem rejestracji powinny uzyskać wpis w terminie 6 miesięcy od dnia utworzenia rejestru, tj. do 24 lipca 2018. Trzeba czekać na niego około miesiąca, dlatego, by uniknąć stresującego oczekiwania i potencjalnego spóźnienia, wniosek najlepiej złożyć do 24 czerwca.
KARY ZWIĄZANE Z BDO
Nie jest ich wcale tak mało, jak by można było się spodziewać. Ustawodawca przewidział szereg sankcji administracyjnych za niedopełnienie poszczególnych obowiązków i naruszenie ustawowych zapisów.
Prowadzenie aktywnej działalności, o której mowa w art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach czy nieumieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością, wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 63 ustawy o odpadach podlega karze pieniężnej w kwocie nie mniejszej niż 5000 zł, ale nie większej od 1 000 000 zł.
Każdy, kto wbrew obowiązkowi, wynikającemu z art. 233 ust. 2 tej ustawy, transportuje odpady bez uzyskania zezwolenia na transport odpadów lub wpisu do rejestru podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości od 2 000 do 10 000 zł (art. 195 ustawy o odpadach).
Brak informacji wymaganych do uzyskania wpisu do rejestru z urzędu wiąże się z wezwaniem podmiotu przez Marszałka Województwa do uzupełnienia brakujących danych. Niedostarczenie żądanych informacji w wyznaczonym terminie skutkuje automatycznym niedokonaniem wpisu do rejestru z urzędu – dalsze prowadzenie działalności w tym przypadku będzie niezgodne z prawem. Co się z nim wiąże? Już wiesz.
Jak widzisz, obostrzenia i kary są dotkliwe, dlatego nie ociągaj się z dopełnieniem wszystkich formalności.
WYMAGANE OPŁATY
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 19 stycznia 2018 r. wysokość stawki opłaty rejestrowej dla mikroprzedsiębiorstw (zatrudniających do 10 osób) wynosi ostatecznie 100 zł, zaś dla pozostałych przedsiębiorców – 300 zł. Te same wysokości stawek dotyczą opłaty rocznej. Pierwotna wersja rozporządzenia przewidywała znacznie wyższe stawki: 150 zł dla mikroprzedsiębiorstw oraz 850 zł dla pozostałych. Na szczęście zdecydowano się na ich obniżenie.
Opłatę roczną wnosi się do końca lutego, za dany rok. Nie wnosi się jednak w roku, w którym uiszczono już opłatę rejestrową.
Dochód z opłat przeznaczony ma zostać na prowadzenie i serwisowanie bazy. Co ciekawe, pierwotnie ustawa przewidywała równy rozdział środków z tytułu opłat rocznych i rejestrowych, które miały zasilać budżet województwa i budżet państwa. Ostatecznie ustalono podział, w którym budżet centralny zasilać będzie 64,35% środków.
BDO – PRZEPISY PRZEJŚCIOWE
Wytyczne przewidują, że do 31 grudnia 2019 r. do ewidencji odpadów stosuje się przepisy dotychczasowe. Od 1 stycznia 2020 r. będą obowiązywały nowe zapisy dotyczące ewidencji odpadów i przepisy karne w tym zakresie, a także inne przepisy związane z ewidencją, czyli nowy art. 79 ust. 5 ustawy o odpadach (gromadzenie w BDO informacji zawartych w dokumentach ewidencji) oraz nowy art. 83 ust. 2a ustawy o odpadach (dostęp uprawnionych organów do elektronicznej ewidencji odpadów).
Późniejsze wejście w życie tych przepisów wynika z konieczności zapewnienia w pierwszej kolejności sprawnego wdrażania BDO w zakresie rejestru, wszak wnioski i dane do bazy złoży co najmniej kilkadziesiąt tysięcy przedsiębiorstw. Same firmy wprowadzające na rynek pojazdy liczą wg szacunków około 14 tysięcy podmiotów, a tych, które dostarczają produkty w opakowaniach jest ok. 67 tysięcy.
Abyś miał możliwość głębszego zapoznania się z najważniejszymi dokumentami związanymi z BDO, zebraliśmy je w jednym miejscu:
- USTAWA z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
- USTAWA z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami
PODSUMOWANIE
Zapowiedzi ekspertów i medialny szum to normalna sytuacja przy tak poważnych zmianach w legislacji. Nie ma sensu jednak się im poddawać. Wystarczy postawić na stabilizację, lojalność i profesjonalizm zespołu specjalistów, którzy zadbają o bezpieczeństwo organizacji. Abonament prawny zapewni Ci spokój, a Twojej firmie harmonijny wzrost i rozwój.
POTRZEBUJESZ WSPARCIA PRZY WDROŻENIU BDO?
Skontaktuj się z nami a żadna rewolucja w prawie nie będzie już straszna! Wybierz bezpieczne jutro.